Wednesday, August 5, 2009

Offshore Trip -PART 2

24th Jul 09
Punyelah bercinta nak update blog ni..tak sempat weh sbb masa tak cukup..asyik sibuk keje, anak, masak 3x..so, curi2 lah masa time anak dah tido..tu pun kalau aku tak tertidur skali..
This is entry for this offshore trip the 2nd..




Seawal pukul 4.45am dah bangun and bersiap including solat..kat KB ni Subuh masuk kol 4.50am..tapi mmg from 4.30 am onwards orang dah start bgn especially yang bilik share 4 org..kena tunggu turn mandi weh..nasib baik akak bilik 2 org dgn sorang lady engineer tough..minah ni kalau tgk dari belakang mmg cam jantan..nasib baik rambut panjang and muka cute tapi chubby....hehe, cam teddy bear..
Lepaih breakfast, maka bermulalah perjalanan cam hari smlm..naik bas gi jetty, naik boat pergi tgh laut..sambil layan2 perasaan + layan goyang2 dlm boat, aku terfikir macam mana lah crew2 operation yg hari2 dok melalui routine camni..kesian beb, keje berpuluh tahun badan mesti tahan lasak nak menempuh hidup camni..penat beb..kadang2 aku tgk jer crew2 yang dah tua cam rigger, technician, marine crew yang life kat laut..muka2 suma cam bapak aku...kesian dorang kena tiap2 melompat kadang2 nyabung nyawa kat tgh laut nak dapat duit..itulah dia kehidupan..dorang ni dah lah gaji daily wages..ader keje hari tu ader lah gaji...
Sampai jer Emerald, kitorang pun memulakan acara yg menjadi tontonan ramai..boat transfer..mmg ni one of the activity yg bahaya kerja offshore ni..bayangkanlah tersalah hemat, boleh mati terjatuh dlm laut or kena himpit in between the boat & sisi barge boat landing area..selisih nauzubillah..last time, my close friend lady hampir jatuh tapi nasib dia sempat berpaut kuat kat tali tu..kalau tidak tak tahulah..



selamat mendarat, aku pun headed for safety briefing and dapatkan T pass nak cross gangway..





Photo of the platform taken from the FCB..tepi tu barge


Ni lah rupanya cooler yg nak kena inspect..


Gambar dkt header section






Pemandangan waktu senja dkt jetty..lawa tuu..syahdu jer..


Ni lepak waktu pagi..nak landing


Inspector in action..ni suma abseillers..


Snap dari top deck..nampak barge bergoyang2..time ni wind speed around 20-30knott


So, lepas minum and briefing dari team lead, we all pun memulakan tugas..actually day 1 ni takder buat apa sgt..sebab cleaning activity belum start..hmm, hampeh jer dtg awal2..camner nak buat inspection kalau tak clean lagi..kat offshore ni, benda yang remeh mcm potable water pun boleh jadi issue....bayangkan nak dapat treated water susah..mana ader RO/desalination plan kat sini..dahlah unmanned platform..so mmg hidup ala kadar jer lah..so nak buat satu kerja simple, boleh jadi keje besar sbb planning and weather dependent..

petangnya lambat skt balik sbb OIM (big boss) turun laut....dia kecoh pasal SD preparation very messy..ni yg susah kalau organization byk dgt diff department..byk benor interfaces..

Petang nasib baik dorang dah start cleaning the HEx tubes and continue work sampai 12pm..baguihlah tu, lagi cepat kitorang boleh start inspection..

dlm perjalanan pulang sempat aku layan VCD cite thailand..cun hero dia..hari ni kitorang sampai darat kol 7pmlebih...penat akak!!








Muka2 yang keletihan & kelaparan..


25th July 2009



Routine pagi yg sama bermula..hari ni lepas cross gangway, kitorang pi survey camner progress cleaning..dapat tahu material baru boleh lift petang nanti..hmmm, sabar jer lah..sbb cleaning is not under us, so kitorang takder control on this..hmm, hari ni terpaksa lah buat activity lain..so aku pun pergilah follow up and check some lines yang aku tak sure dari P&ID..and ikut other UT team survey a few vessels..terpaksalah line tracing dgn satu kwn..kat sini takleh jln sorang2 mesti ader buddy system..

then ikutlah TUV surveyor tu buat visual check kat tubes yang dorang dah bukak..menarik gak and this surveyor very good..orang Myanmar..byk dia share ilmu dgn kita..

petang ni sbb OIM (big boss) tak turun laut so petang kitorang balik rileks skt..takder tension..boat transfer pun okay walaupun ader swelling skt..disebabkan boat kitorang ader problem tali tersangkut kat propeller, so kena balik dgn boat lain..nasib baik captain tu pandai manuever..dlm boat layan cite sinetron Indon..

26th Jul 2009

Hari ni aku ditugaskan utk menjaga sorang lady engineer(KCA) yg baru 1st time dtg offshore..the trip for her is for operational familiarization..hmmm, ni yg aku takut bwk budak baru sbb safety wise..takutlah dia tak biasa...bila aku tanya senang mabuk tak, dia pulak ckp dia kat mana2 pun mabuk, mabuk darat, udara..laut lagilah..aku sudah risau bila dgr..so aku pun suruh dia amik sea sick pill..kang dibuatnya terbelahak dlm boat kang susah pulak..satu boat pulak kang muntah2 berjangkit..hehehe


Alhamdullillah kitorang sampai ..tapi weather pulak dah start picking up..OIM ader turun pulak tu..dia muka punyalah serius sbb risau keselamatan suma crew..captain boat cuba lah nak manuever to approaching site, hmmm tak berjaya sbb swell kuat sgt camput angin kuat giler..nasib baik aku dok kat luar, kalau tak mahu pening kepala..cuba2 approach tak dapat..last2 sampai sejam lebih kitorang dok iddyling kat tgh2 cuba carik pot..finally dapat gak transfer although kuat lah goyang..hero mah (kata diorang)..aku +KCA ni mmg last one lah sbb OIM suruh lelaki yang pergi dulu..mulut aku mmg kumat kamit dok baca doa...lega bila budak KCA tu ok...sampai aku hand over dia kat team lead, and minum skt..tah naper dah camtu jadik lapar lak..


Sampai kat site, aku surveylah bila team nak buat inspection..cantek dorang kata boleh start petang sbb pagi nak load out and setup ni..pagi ni sempatlah witness abseiller check exhaust system..punyalah mega structure..tinggi tu..lelah aku dibuatnya naik turun tangga..

So, bila start jer IRIS activity, kita pun sama menyibuk kat situ..snap lah apa2 yg patut, lepas jer habis satu tube, buat the next one ..tup2 black-out..computer screen gelap jer..siasat2 lah rupanya power trip..ni mesti kes org deck bwh guna high voltage equipment ni..sudah!!


dipendekkan cerita, sampailah panggilan utk daily tripper nak balik..power trip problem masih belum selesai..so akak balik dululah..kang aku takder tempat nak tido pulak..petang ni nak buiat boat transfer punyalah lama..sampai beralih dari kanan ker kiri boat..
petang mmg terzzzz dlm boat.. letih beb..

1 comment:

Hazey said...

keje you memang mencabar babe.... hati-hati ya selalu, i doakan you semoga dipermudahkan semua urusan dan semoga sentiasa selamat ya..... cian adik aku sorang ni...